Behandeling/Begeleiding
Alle kinderen en jongeren ontwikkelen zich op hun eigen manier, zowel bij het leren, in hun gedrag en op sociaal-emotioneel gebied. Bij het ene kind verloopt dit soepeler dan bij een ander. Soms kan het zinvol zijn om hulp in te schakelen als kinderen vastlopen in hun ontwikkeling en er zelf of met hun ouders niet meer uitkomen. Wij bespreken samen met het kind en de ouders wat nodig is om verder te komen en te kunnen groeien.
Redenen voor aanvraag van begeleiding binnen onze praktijk zijn bijvoorbeeld:
- Laag zelfbeeld
- Moeite met sociale aansluiting
- Woedeaanvallen
- Angstig zijn
- Motivatie voor school kwijt
- Geen inzicht in leerstrategieën
- Niet verklaarbare lage schoolresultaten
Dit zijn slechts een klein aantal voorbeelden van redenen voor een aanvraag van begeleiding. Voor meer specifiek informatie over de begeleiding- en behandelmogelijkheden kijkt u verder op deze pagina.
Video
Blog:
Kinderen als experts
‘Mirthe, waarom denken grote mensen zo ingewikkeld?’ Deze vraag kreeg ik voorgeschoteld door een 10-jarige jongen. ‘Als je een rekenles door kinderen uit laat leggen zullen we het veel beter begrijpen. Grote mensen slaan stappen over en denken dat we alles begrijpen...
read moreGedrag en sociaal-emotioneel
Bij zorgen over de gedragsontwikkeling of het sociaal-emotioneel welbevinden van het kind, kan het zinvol zijn om individuele begeleiding met het kind in te zetten. Alle kinderen van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kunnen begeleiding krijgen.
Uw kind kan bijvoorbeeld terecht voor individuele begeleiding als er sprake is van:
- Angstproblemen en piekeren
- Weinig zelfvertouwen/laag zelfbeeld
- Boos of opstandig gedrag
- Teruggetrokken gedrag
- Pestproblematiek
- Weinig aansluiting bij leeftijdsgenoten
- Emotieregulatieproblemen
- Trauma
Tijdens de begeleiding worden er doelen geformuleerd die het kind en de ouders graag willen behalen. Vervolgens gaan we samen kijken op welke manier deze doelen gehaald zouden kunnen worden.
Cognitieve gedragstherapie (CGT)
Problemen maken deel uit van het leven van alledag. Gelukkig kunnen we veel van deze problemen zelf oplossen, maar soms zijn ze groot en moeilijk. Ze kunnen zelfs zo groot worden, dat je er ongelukkig of ongerust van wordt. Als dat zo is, kan cognitieve gedragstherapie (CGT) misschien helpen. CGT is een manier om met problemen om te gaan, waarbij wordt gekeken naar het verband tussen de manier waarop je denkt, hoe je je voelt en wat je doet. Kinderen met problemen hebben vaak manieren van denken die hen niet verder helpen. CGT kan hen helpen ontdekken welke gedachten en gevoelens je hebt, welk verband er bestaat tussen wat je denkt, wat je voelt en wat je doet, welke betere manieren van denken er zijn, hoe je je problemen onder ogen kunt zien en kunt overwinnen. Tijdens CGT wordt er samen met het kind geëxperimenteerd welke nieuwe ideeën kunnen helpen om het probleem te overwinnen. CGT is vanuit wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief bevonden en kan gebruikt worden bij uiteenlopende problemen.
Traumabehandeling
Als kinderen een schokkende en traumatische gebeurtenis meemaken, kunnen zij psychische klachten krijgen. Soms kan dit zelfs tot een posttraumatische stressstoornis leiden, waarbij klachten langer duren en een beperking vormen in het dagelijks leven. Voorbeelden van schokkende gebeurtenissen kunnen zijn:
- Een ongeluk
- Pesten
- Mishandeling
- Een ziekenhuisopname
Gevolgen van een traumatische gebeurtenis kunnen zijn:
- Het herbeleven van het voorval
- Vermijden van de herinnering aan de gebeurtenis
- Slaapproblemen
- Nachtmerries
- Concentratieproblemen
- Emotionele aanhankelijkheid
- Emotionele problemen
Een behandelmethode die vaak gebruikt wordt bij trauma is Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR). Deze behandeling is er voor bedoeld om herinneringen aan schokkende gebeurtenissen te verwerken. De herinnering wordt opnieuw opgeslagen in je brein op zo’n manier dat deze minder snel storend op de voorgrond treedt. Het ‘opnieuw opslaan’ gebeurt door het kind terug te laten denken aan die nare herinnering en hem tegelijkertijd af te leiden. Meestal door de ogen van het kind heen en weer te laten bewegen. EMDR is een veelgebruikte en effectieve behandelmethode.
Zelfbeeldtraining
Zelfbeeld is het beeld dat je van jezelf hebt gevormd gedurende je leven. Wanneer kinderen negatief over zichzelf denken, kan een zelfbeeldtraining mogelijk helpend zijn. Deze training is gebaseerd op cognitief gedragstherapeutische principes. Kenmerken van kinderen met een negatief zelfbeeld zijn bijvoorbeeld:
- Onzeker of bang gedrag
- Zichzelf nooit goed genoeg vinden
- Tegen bepaalde dingen op zien
- Zichzelf terugtrekken
- Lichamelijke klachten
- Negatieve opmerkingen over zichzelf maken
Tijdens de zelfbeeldtraining wordt er samen met het kind bekeken op welke manier hij of zij meer grip kan krijgen op de negatieve gedachten. Er wordt geleerd om de eigen sterke en zwakke kanten realistisch in te schatten en meer te richten op positieve gedachten en gebeurtenissen.
Ouderbegeleiding
Kinderen hebben met hun gedrag invloed op de rest van het gezin en andersom. Er is altijd sprake van een wisselwerking tussen de verschillende gezinsleden. Soms komt er als ouders zijnde veel op je af en kan het gedrag van het kind ingrijpend zijn. Tijdens ouderbegeleiding kan er samen gesproken worden over de problemen van het kind en de effecten daarvan op de rest van het gezin.
Ouderbegeleiding kan helpen inzicht te krijgen in de problematiek van het kind, de patronen in de onderlinge interactie en hoe daarmee om te gaan. Soms is het daarnaast goed om gezinsgesprekken te voeren als onderdeel van de behandeling. Methodes die hierbij bijvoorbeeld gebruikt worden zijn het visualiseren van de onderlinge patronen, het gebruik van videomateriaal en spellen gericht op de gezinscommunicatie.
Leerbegeleiding
Het kan voorkomen dat het op school maar niet lukt om het succes te halen wat het kind denkt te kunnen halen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
- Moeite met de inhoud van een vak.
- Niet weten hoe het beste iets te leren.
- Geen inzicht in de eigen leerstrategieën.
- Het niet kunnen plannen van leermomenten.
Alle kinderen van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kunnen begeleiding krijgen bij het leren.
Uw kind kan bijvoorbeeld terecht voor leerbegeleiding als er sprake is van:
- Tegenvallende schoolprestaties.
- Gebrek aan inzicht in leerstrategieën, structuur bij het leren of planningsvaardigheden.
- Onzekerheid en weinig zelfvertrouwen bij het leren.
- Een bepaalde ontwikkelingsstoornis of leerstoornis (zoals ADHD of dyslexie) die de ontwikkeling van het leren tegenhoudt.
Tijdens de leerbegeleiding worden er doelen geformuleerd die het kind en de ouders graag willen behalen. Vervolgens gaan we samen kijken op welke manier deze doelen gehaald zouden kunnen worden. We gaan op zoek naar de sterke kanten van het kind en bekijken we op welke manier deze ingezet kunnen worden bij het leren.
Citotraining
Voor veel kinderen is het maken van de Cito-toets of Entree-toets een spannende gebeurtenis. De manier van vraagstelling en antwoordmogelijkheden zijn anders dan dat ze gewend zijn van de methodegebonden toetsen. Ook is er een nieuwe factor die zorgt voor extra spanning, namelijk de tijdsdruk.
Door middel van Citotraining of Entreetraining kunnen kinderen voorbereid worden op de nieuwe structuur van de toets. Het kind raakt zo bekend en vertrouwd met het maken van meerkeuzevragen en het werken onder tijdsdruk. Natuurlijk kunnen ook eventuele inhoudelijke moeilijkheden worden opgespoord en extra worden behandeld. Op deze manier kan het kind meer zelfvertrouwen ontwikkelen, zodat de toets zelfverzekerd gemaakt kan worden.
Citotraining of Entreetraining vindt individueel plaats. Samen met het kind en de ouders wordt bepaald hoeveel trainingen nodig zullen zijn. Dit aantal kan gedurende de training bijgesteld worden.