Over ons
Visie
Sterke kanten van het kind inzetten
MiCare Amersfoort kijkt naar wat er nodig is om het kind verder te helpen in zijn of haar leerontwikkeling. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de sterke kanten van het kind. Samen gaan we op zoek naar wat zou kunnen helpen om het leren weer met wat meer gemak te laten verlopen en op welke wijze we die sterke kanten gaan inzetten.
Kwaliteit staat boven kwantiteit
Begeleiding wordt in een één-op-één situatie gegeven. Er wordt kleinschalig gewerkt, waardoor de aanpak individueel en persoonlijk is. Belangrijk is wat er in het kind omgaat en de begeleiding daar op te richten. Zodra blijkt dat het kind de gewenste doelen heeft bereikt, kan de begeleiding afgesloten worden.
Video
Blog:
Kinderen als experts
‘Mirthe, waarom denken grote mensen zo ingewikkeld?’ Deze vraag kreeg ik voorgeschoteld door een 10-jarige jongen. ‘Als je een rekenles door kinderen uit laat leggen zullen we het veel beter begrijpen. Grote mensen slaan stappen over en denken dat we alles begrijpen...
read moreVoor wie?
MiCare Amersfoort biedt onderzoek en begeleiding aan alle kinderen van het (speciaal) basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Je kunt bijvoorbeeld terecht bij MiCare Amersfoort voor onderzoek als…
- Een intelligentieonderzoek gewenst is.
- Er sprake is van leerproblemen, zoals bijvoorbeeld dyslexie
- Er sprake is van gedragsproblemen, zoals bijvoorbeeld ADHD
- Je wilt weten waar je sterke kanten liggen als voorbereiding op de leerbegeleiding.
Je kunt bijvoorbeeld terecht bij MiCare Amersfoort voor leerbegeleiding als er sprake is van…
- Gebrek aan inzicht in leerstrategieën, structuur bij het leren of planningsvaardigheden.
- Onzekerheid en weinig zelfvertrouwen bij het leren.
- Een bepaalde ontwikkelingsstoornis of leerstoornis (zoals ADHD, ADD, autisme, dyslexie) die de ontwikkeling van het leren tegenhoudt.
- Een achterstand in het leren om welke reden dan ook.
Je kunt bijvoorbeeld terecht bij MiCare Amersfoort voor begeleiding als er sprake is van…
- Weinig zelfvertrouwen/laag zelfbeeld
- Angstproblemen
- Emotieregulatieproblemen
- Teruggetrokken en somber zijn
- Andere problematiek op het gebied van gedrag en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Door wie?
Mirthe Viskaal-Booyink, MSc.
Mirthe is ontwikkelingspsycholoog die na de opleiding Pedagogische Academie Basis Onderwijs in juli 2013 haar master Kinder- en Jeugdpsychologie aan de Universiteit Utrecht heeft voltooid. Zij heeft ervaring als leerkracht binnen het basisonderwijs en als ontwikkelingspsycholoog binnen eerstelijns geestelijke gezondheidszorg. Vanaf juli 2013 is ze werkzaam als basispsycholoog bij de Psychologen Groep Utrecht te Zeist. In 2014 is ze gestart met haar eigen praktijk voor onderzoek en leerbegeleiding. Mirthe is in het bezit van de Basisaantekening Psychodiagnostiek en is lid van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
Drs. Dicky de Vos-Bron
Na haar Amerikaanse opleiding tot psycholoog was zij van 1978 tot 1988 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de Rijksuniversiteit Utrecht (nu: Universiteit Utrecht) bij de vakgroep Orthopedagogiek. Sinds 1988 is zij gaan werken als vrijgevestigd psycholoog. Zij is gezondheidszorgpsycholoog en klinisch psycholoog, wet-BIG geregistreerd. Tevens is zij werkzaam als supervisor en werkbegeleider voor de opleiding kinder- en jeugdpsycholoog NIP. Als internationaal psycholoog is zij ook werkzaam voor kinderen die een internationale opleiding volgen.
Hermy Hummelen-Boersma
In 1995 heb ik de Pedagogische Academie voor Basis Onderwijs afgerond en heb ik gewerkt geweest als leerkracht in het basisonderwijs. Om kinderen en jongeren beter te kunnen ondersteunen op basis van hun individuele kwaliteiten en (onderwijs)behoeften, ben ik van 2010 tot 2013 de opleiding tot Psychologisch Pedagogisch Assistent gaan volgen. In de afgelopen jaren ben ik onder andere werkzaam geweest op diverse scholen in het primair en voortgezet onderwijs om te observeren, psychologisch onderzoek af te nemen en ontwikkel perspectief plannen op te stellen. Onderzoeken kunnen gedaan worden rondom vragen met betrekking tot intelligentie, gedrag, leer- of ontwikkelingsproblemen. Ook de vraag welk niveau op school het best passend is, kan met behulp van een onderzoek beantwoord worden. In het werk vind ik het belangrijk dat elk kind, iedere jongere zich op zijn of haar gemak voelt. Ik sluit zo goed als mogelijk aan bij wat diegene nodig heeft om het onderzoek samen goed te kunnen doen. Dat kan betekenen: afwisseling van taken, even een pauze tussendoor met een spelletje of een gesprekje, even doorzetten of juist op tijd stoppen, maar ook samen plezier maken tijdens het werk. In het verslag zal -naast de testuitslagen en de adviezen- terug te lezen zijn hoe er gewerkt is en hoe het kind of de jongere de taken heeft aangepakt. Dat betekent een verslag op maat! Sinds 2020 werk ik als psychologisch medewerker bij MiCare. Samen met de rest van het team zet ik mij in om een waardevolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van elk kind en iedere jongere die met een hulpvraag bij MiCare komt.
Werkwijze
Intake
Wanneer onderzoek of begeleiding gewenst is, kan men zich via het aanmeldingsformulier op de website aanmelden en wordt er een afspraak gemaakt voor een intakegesprek. Dit gesprek is vrijblijvend en kosteloos.
Onderzoek en/of begeleiding
Nadat uit de intake een beeld is verkregen van de problematiek en de mogelijke hulp die wenselijk is, wordt gekeken welk type onderzoek en/of begeleiding helpend is.
Evaluatie
Onderzoek: na een onderzoek wordt een evaluatiegesprek gepland om de resultaten te bespreken en wordt een schriftelijk verslag overhandigd.
Begeleiding: afhankelijk van de vorderingen van het kind kan in overleg een evaluatiemoment ingelast worden. Dit kan aan het eind van een begeleidingstraject zijn, maar ook tussentijdse evaluaties zijn mogelijk mocht het begeleidingstraject wat intensiever of langduriger zijn.
Ervaringen van cliënten
Tarieven
MiCare Amersfoort levert vergoede zorg voor cliënten uit de regio Amersfoort. Dit houdt in dat na
een verwijzing van de huisarts, medisch specialist of het wijkteam, de zorgkosten vergoed worden
voor cliënten uit de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Leusden, Soest en
Woudenberg
Indien u niet woonachtig bent in de regio Amersfoort, bent u ook van harte welkom. Echter, komt u
dan niet in aanmerking voor vergoede zorg. Wij hanteren een uurtarief van €90,-.
Een intelligentieonderzoek of onderzoek en begeleiding bij leerproblemen worden niet vergoed (met
uitzondering van de enkelvoudige ernstige dyslexie). De tarieven vindt u hieronder.
Intelligentieonderzoek:
€ 550,- inclusief intake, evaluatie en verslag.
Behandeling bij gedrags- en sociaal-emotionele problemen:
€ 90,- per sessie.
Algemene leerbegeleiding:
€ 50 ,- per sessie
Entreetraining/Citotraining:
€ 45,- per sessie.
Wachttijd
Wachttijd tot intake 10 weken.
Wachttijd tot onderzoek omtrent leerprolematiek ongeveer 10 weken.
Wachttijd tot onderzoek omtrent gedrags- en concentratieproblematiek ongeveer 12 weken.
Wachttijd tot behandeling ongeveer 12 weken.
Vacature GZ-psycholoog kind en jeugd (20 – 32 uur)
Ben je een zelfstandige en professionele GZ-psycholoog met een BIG-registratie en heb je veel ervaring met kinderen? En geloof je dat je een waardevolle bijdrage kan leveren aan het succes en de verdere ontwikkeling van MiCare Amersfoort? Dan ontmoeten wij je graag!
Wat doet MiCare?
MiCare is een kleine kinderpsychologenpraktijk die zich uitsluitend richt op kinderen tot 18 jaar. Onze aandacht ligt vooral op onderzoek en behandeling van kinderen met leer- en gedragsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan het testen van intelligentie, leer- of gedragsproblemen of behandeling van angst, zelfbeeld, of bijvoorbeeld emotieregulatieproblemen. Uitgangspunt zijn altijd de sterke kanten van het kind. Wij kiezen bewust voor een kleine praktijk omdat wij geloven in de kracht van persoonlijk contact en het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Kwaliteit gaat bij ons altijd boven kwantiteit.
Wat ga je doen?
Omdat we groeien zijn wij op korte termijn op zoek naar een GZ-psycholoog die veel ervaring heeft met kinderen en ouders. Je krijgt een zelfstandige rol binnen ons team en je onderzoekt, ontwikkelt en begeleidt je eigen trajecten met kinderen. Het is cruciaal dat je in staat bent om de goede diagnoses te mogen en kunnen stellen. Je hebt hiervoor de juiste opleiding, ervaring en registratie. Als team werken we regelmatig samen om de beste oplossing voor elke case te realiseren. Je werkzaamheden zullen onder meer bestaan uit:
• het uitvoeren van onderzoeken op gebied van leerproblemen en gedragsproblemen;
• het stellen van de juiste diagnose bij het kind;
• onderhouden van contact met ouder(s) en kind;
• het ontwikkelen en begeleiden van je eigen behandeltrajecten;
• evaluatie en schriftelijke vastlegging van het onderzoek en de behandeling;
• inhoudelijk meedenken over (complexe) behandeltrajecten bij collega’s;
• meedenken en werken aan de verdere groei en ontwikkeling van MiCare.
Wat breng je mee?
Uiteraard voel je je thuis in de wereld van (kinder)psychologie en je begrijpt de relatie tussen kinderen, ouders en school. Je bent:
• afgestudeerd GZ-psycholoog – in het bezit van een BIG-registratie;
• enthousiast, verbindend en betrokken;
• in staat zelfstandig te werken en initiatiefrijk.
Wat mag je verwachten?
Bij ons word je onderdeel van een hecht team dat veel succes boekt met de persoonlijke aandacht die wij geven aan onze cliënten. Wij bieden je een autonome functie met veel vrijheid en ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Werkplezier is een voorwaarde om ons werk goed te kunnen doen.
In overleg kijken we graag hoeveel uur je per week wilt werken en we horen graag wat jij belangrijk vindt voor jouw werkplezier. Je ontvangt een salaris conform de GGZ-cao, schaal 60 of 65. We zijn goed bereikbaar met de auto (aan de A1) en het openbaar vervoer.
Wij kijken uit naar je sollicitatie en ontvangen graag je CV en motivatie per email op m.viskaal@micare-amersfoort.nl. Wil je eerst meer weten, neem dan contact op met Mirthe Viskaal, telefoon: 06-34278592.